Sportsday

Igår var det måndag och några kompisar hade dragit ihop ett gäng för att spela basket. Någonting de har gjort till en trevlig måndags rutin. En liten promenad från skolan så ligger ett stort sportcenter. Du betalar  ca 40 kr och sen har du obegränsad tid på dig att utnyttja sportcentrats alla olika salar och aktiviteter. Basket planen var full av folk men det var såklart inget oväntat så de hade redan satt planuppdelningen i system. Två lag spelar och vinnar laget får stanna och spela mot nästa lag och så går det runt på det viset. Jag är inte direkt någon stor baskettalang (ledsen pappa!) och de andra var väldigt duktiga. Därför så tyckte jag mycket bättre om simhallen! Ännu en gång så fascineras jag över hur organiserat japan är. Till att börja med så måste alla som simmar ha badmössa. Sen när man väl kommer in i simhallen så står det ca tre badvakter kring pollkanterna och håller koll på gubbarna som simmar lugnt omkring. Jag hade glömt att ta av mig mitt halsband vilket en av badvakter direkt ser och ber mig att ta av det och lägga det i mitt skåp. Fantastiskt! Varje timma så ringer en liten klocka och en röst uppmanar alla att gå upp ur basängen och vänta medans de rensar(?) poolen. Vi satte oss i en bastu en liten stund och vilade och sen var det bara att börja simma igen! Rent, snyggt och säkert= Japan!
 
 
 
Efter detta träffade jag en annan kompis och tillsammans så gick vi och åt lite. När vi kom ut från restaurangen så hade tågen slutat gå. Något som är lite av Tokyos fenomen, att en sån stor stads kommunaltrafik slutar gå vid 12 tiden (på natten) och börjar inte gå igen förrän vid fem på morgonen igen. Turligt nog för mig så bor jag tillräckligt nära för att det ska var möjlligt att gå hem efter att tågen slutat gå, ca 45-50 min. Min kompis var snäll nog att följa mig hela vägen hem. Han hade cykel och sa att det gick ju snabbt att cykla hem. Han berättade att när han var yngre så brukade de gå på tågspåren på natten när tågen hade slutat gå. Då det var fritt från tåg fram till fem, och han undrade om jag ville testa. Såklart man vill testa det! Så nu har jag upplevt något nytt, vi gick spåret fram och man fick på något vis se en ny sida av Tokyo. Det var ganska spännande faktiskt! :D
 
 
Bilderna är inte så bra dock.. Ni får ursäkta min lilla kamera, den gör så gott den kan!
 
,
;)
1 "Mamma":

skriven

Ja du... det här inlägget kräver en slags kommentar... I Stockholm, under de få timmar som det inte går några tåg, så passar man på att serva spåren... Dvs det åker omkring servicekillar på specialtåg, dessa tåg kan man också bli överkörd av. Kanske funkar det på samma sätt i Tokyo. Fattar att det var kul att göra det och nu gick det ju bra och det är liksom gjort nu... Rekommenderar inte att göra om det! Sorry, men mammarösten ville få tala! ;)

Svar: haha uppfattat! Men det verkade ju lugn iaf! Och man hinner se om ett tåg kommer då spåret är helt rakt!
Elvira

2 Eva-Britt:

skriven

P hälsar att i Japan är det precis som i Sverige ett brott att gå på spåren, det är olaga intrång och förenat med livsfara, som din mor redan förklarat...
GÖR INTE OM DET!!! kram P
...och eftersom han är ute o jobbar på spåret på nätterna så vet han nog... kram från mig med

Svar: Uppfattat! Ska inte ske igen!
Elvira

Kommentera här: