Kanjit 2014

 
I slutet på varje år så röstas ett kanji (ett kinesiskt tecken) ut och utses till årets kanji.
 
Alltså ett kanji som står för det som har varit viktigast under året. Det som har haft mest inverkan på folk. I år är kanjit det som ni ser på bilden ovanför precis nyskrivet av munkar i ett av Kyotos stora tempel. Tecken Zei.
Tecknet betyder skatt, alltså inte en sån skatt som man hittar nergrävd på en hemlig ö endast utreitad på en piratkarta utan en sån skatt som du och jag betalar varje månad, för sjukvård, skola och så vidare. 
 
I Japan så höjdes den skatten som för övrigt är samma på allt, varorna i mataffären, kläder, fika, ALLT! Alltså inte bara dras den ifrån lönen utan allt man köper blir dyrare.
Dock tycker jag som svensk inte att betala 8% skatt är så himla mycket mer än att betala de 5% som de var förut. 
 
Men det är tydligen det mest omskakande som har hänt i år... 
 
:P
1 Tokyoyo:

skriven

Oj, vilken grej! Hade ingen aning om denna lustiga tradition. Men ja, man förstår att det är omskakande med skattehöjningen. Även om vi i Sverige inte tycker det är så stor föreändring, och låg skatt! Spännande det där att det är samma skatt på allt. smidigt liksom.

Svar: Jo lite lustigt tyckte jag att det var ;) Och ja som svensk så känns ju inte 8% som mycket men är man inte van vid det så kan det ju kännas som kanske mycket. Antar jag..;P
Elvira - エビ

2 Mamma!:

skriven

Den där skatten de har höjt, det är deras moms. Dvs meromsättningsskatt. Den är ju låg jämfört med vår som ligger på 25% på de flesta varor, 6 och 12% på andra.
Men deras inkomstskatt är inte särskilt låg...
Men att momsen höjs med drygt 40% är ju jättemycket såklart, alla saker man köper blir ju då mycket dyrare.
Mams ;)

Svar: Värst va du var påläst! Tackar så mycket för den informationen! Kram!
Elvira - エビ

3 Emelie:

skriven

Visste inte om att de hade årets kanji :) jag minns när jag pluggade i Japan att det var snack om skattehöjning och att mina lärare inte gillade det! Men vi svenskar är ju vana med helt andra siffror ; )

Svar: Haha ja gud ja som svensk så skrattar man ju nästan åt att det ojjar sig så mycket över skattehöjningarna! Men men ;)
Elvira - エビ

Kommentera här: