Nu är våren kommen 🌸



Äntligen lite sol! 
 
Japan som för det mesta bjuder på väldigt bra väder har under de senaste veckorna bara varit grått och rått. Enligt väderleksrapporten så ska det fortsätta på samma vis under en tid till... Så de få dagar då solen kikar fram får man helt enkelt ta till vara på :) 
 
Jag som gillar att planera och ha koll hade sen några dagar tillbakat sett att det skulle vara soligt idag och bestämde mig för att ha en chill dag i Daikanyama, det hippa och lite fancy område som ligger en 20 minuters prommenad ifrån Shibuya. 
 
En favorit är att åka till Nakameguro och gå därifrån. Gör man det i slutet av mars eller början av april så får man förutom en skön prommenad också en underbar upplevelse av de fullt blommande körsbärsträden vars grenar hänger över Megurofloden och färgar vattnet rosa av blomblad. 
 
Väl uppe i Daikanyama gick jag till Tsutaya Books som är en mycket känd väldigt cool bokaffär. Men det är så mycket mer än en bokaffär. Det är trebyggnader som sitter ihop via broar de emellan, ritad av en känd arkitekt. Förutom böcker så finns det ett starbucks innuti där man kan sitta mitt bland bokhyllorna, dricka kaffe och bläddra i coola fotoböcker, eller tja, vilken bok du vill! 
 
 
Min lunch bestod av en medhavd liten matsäck som jag förtärde i en park i närheten. På en kulle mitt i parken stod ett körsbärsträd och blommade helt för sig själv. Vackert.
 



Av en slump såg jag, via sociala medier att min kompis Marc befann sig i Shibuya - alltså alldeles i närheten så jag bjöd ut honom på en spontan DD (dude-date)! Dessutom, trots att jag var den som bjöd ut och dessutom bestämde kafé så stod Marc för fikat, woohoo!
 
Marc pluggar också produkt design, fast på masters nivå, så vi hade mycket att snacka om. Mycket nöjd med min dag! Nu blire till att plugga lite och kanske går det nån bra film på tv? :)
 
Haha innan jag gick fram till Marc som väntade vid den klassiska Shibuya-symbolen, Hachiko så stalkade jag honom ifrån en av byggnaderna och skickade en bild x) Bara jag som tycker sånt ät kul? :D
Update: Caféet heter Fab Café och ligger i ena hörnet av Shibuya. Förutom Starbucks så är det inte så många caféer som har internet man kan använda sig av men det finns det på Fab :)
 
Vad gör ni om ni är lediga? Inne slapp eller ute häng?
1 Oslofru:

skriven

Ååå så härligt med vår! Här är det fortfarande 50cm snö och snöar :P Kramkram

Svar: Hjälp, 50 cm! Inte illa det heller iofs ;) Kram kram!
Elvira - エビ

2 Mamma!:

skriven

Men guuu, vilken mysig dag! Och att endast ett träd blommar! Undrar vad det är för speciellt med det trädet... ?

Ha en skön kväll nu!
Kram

Svar: Tror att trädet stod himla bra till! Högst upp på en kulle så att solen når nog dit väldigt bra :) Kramis!
Elvira - エビ

3 Ninni:

skriven

Vilken fin blogg du har! :) Det är roligt att följa dig då jag för tillfället också bor i japan

Svar: Tack så mycket! :D Va kul att du gillar bloggen! Hoppas du hittar några tips eller ställen att besöka via bloggen ^o^ Har en Tokyo-tips kategori också!
Elvira - エビ

4 Ellet:

skriven

Är i Beijing och tar emot våren. Dock något efter Japan men i övrigt är allt mer och större. Saknar den japanska maten då vi har svårt att hitta något vi verkligen gillar här. Kram

Svar: Åh wow är ni i Beijing! Va coolt! Jo tänker att det är svårt för de flesta länder att slå den japanska maten ;) kram!
Elvira - エビ

5 Tokyoyo:

skriven

Åh, nej vänta! Kommer till Tokyo i början av april. Du får "hålla" på hanami och sakuran fram tills dess så vi inte missar, haha.
Maguro är så himla fint under hanami. Var där 2010 och planerar en dag/halvdag där igen i år. Fint!

Svar: Jaaa jag håller med dig! Åker till Sverige en sväng och kommer också tillbaka i början av aprill så vill verkligen inte missa allt! Men den verkar vara tidig i år.. Men de allra flesta träden blommar inte än i alla fall!
Maguro känner jag inte till :0 Tänker bara på att det ju betyder tonfisk ^ - ^
Elvira - エビ

6 Tokyoyo:

skriven

SV: Hahaha, felskrivet. Menade ju Meguro >__<)

Svar: Haha jamen det borde jag ju ha förstått! xP Visste inte att körsbärsblommingen va fin i Meguro också :0 Då kanske man får ta att checka in det! :)
Elvira - エビ

7 Tokyoyo:

skriven

Sv: Ok, sorry för mina lätt missförstådda kommentarer. Jag menar ju kring Meguro-floden. Alltså Naka-meguro. Hahaha, sorry. Det var liksom bara en medhållning, ^__^)

Svar: hahah okej då är jag med! :D Jo för meguro och naka-meguro ligger ju konstigt nog helt avskillt ifrån varandra. :) Ja hoppas blommorna blommar när ni är där!
Elvira - エビ

Kommentera här: