Nytt i Skolan - 専門学校最後の学期


雨が降り続いている日々。
 
雨は別に嫌いではないですけど、毎日雨降られるとちょっとうんざりします。。 (笑)
 
Den senaste tiden... Både de två veckorna innan, och även tiden efter vår lilla lördagstur till stranden så har det regnat. konstant.
Höst, byte av årstid betyder tyfontider här i Japan och denna höst är inget undantag. Just nu är det en tyfon så drar över sydvästra Japan och en till är på väg... 
 

学校が始まって、2週間たちます。今までは結構ハードなスケジュールでしたが、2年の後期になって急に授業数が減りました!理由は簡単、卒業制作に時間をいっぱい使わなければなりませんからです。でも不思議な感じがします。
1年半ぶりに普通の週末が過ごせるのもとても嬉しいです!やっぱり休みは嬉しいことですね!!(^^)!
 
Att få ha på sig stövlar och sitta på kaféer och dricka te medans regnet smattrar mot rutan är något jag tycker väldigt mycket om, men det får ju gärna varvas med några dagar sol! Förhoppningsvis så klarnar det upp till helgen, om min väder-app inte ljuger!
 
Jag har ju börjat skolan igen också! Är inne på min andra vecka och alltså, wow! Ifrån att ha gått i skolan 6 dagar  veckan, och ha en massa läxor och prov så har jag just nu förvårnadsvärt lite lektioner! Tanken är att den lediga tiden ska gå till vårt slutarbete, ett stort projekt man jobbar med fram till studenten (om ett halv år) och det är en väldigt viktig del då ens projekt ska representera vad man gjort under de här två åren. Själv är jag taggad! Har valt att jobba med ett  ämne jag är intresserad av och dessutom så är min projektledare min absoluta favoritlärare! 
 
Vi möts en gång i veckan, tillsammans med min klasskompis och en senpai, jag och grabbarna liksom! ;)
Förra veckan, på vårt första möte för året så försvann min lärare ur klassrummet och var borta en lång stund. När han kom tillbaka hade han en lite låda i handen och sa med ett leende, Ebi det är ditt fel att jag har börjat fika! 
Förra terminen hade jag samma lärare i projekt där vi skulle designa termosar och vattenkokare, jag valde att ha vår svenska tradition ''Fika'' som koncept och fick hela klassen och lärarna att börja fika på rasterna, hihi! 
 
Så han hade gått och köpt Petit Shou på bageriet i närheten och så satt vi och fikade! 
 
 


 
Förutom det så jobbar jag på caféet och njuter av att jag nu har TRE DAGARS HELG! Yes!! Ni läste rätt! Förutom att jag inte har lektioner på lördagar längre (och kan njuta av en vanlig fredag) så är jag även ledig på måndagar! 
 
Detta firade jag stort förra lördagen med middag tjejnsack och bar med Yuka och senare några killkompisar :D
 
 
 


Hade riktigt kul! Men va tvungen att gå en lång sträcka för att komma hem då jag missade sista tåget till min närmsta station ... :P



 
Jag ska göra det bästa av den här sista tiden på den här skolan!

Kommentera här: