Den senaste tiden :)

Inser att jag inte har skrivit någonting alls om vad jag gjort det här nya året - förutom att ha examensarbetes presentation. Så tänkte göra en liten breef tillbakablick av mitt janurari :)
 
Jag träffade Natsuko och vi tjejsnackade och åt galetter här i våra franska kvarter :)
Och jag fick visa min lägenhet för henne för första gången också! Hennes kommentar var att det var renare och mindre saker än vad hon hade trott ;P Jag är kanske lite vild som person, men jag gillar att ha det clean runt omkring mig! :D
 




Sen träffade jag Bobbe! En kille jag lärt känna på via en av mina svenska tjejkompisar som också får stipendie som mig. Han är ganska nykommen till Japan och har en blogg där man kan läsa om hans nya liv :)  
Vi hittade den omtalade Kitakatten med wasabi smak! Det var inte så illa som jag hade trott, det skulle nästa kunna bli en smak man blir lite besatt av. Det där wasabistarka i näsan och så den söta vita chokladen. 
 




Sen har jag haft tjejkväll hos min kompis Marc! I know, Marc är en kille men vi andra som kom var alla tjejer och vi hade helt enkelt tjejkväll! :D 
Marc gjorde smaskiga smoothies och vi kollade på film medan snackspåsarnas innehåll minskade snabbt. Mycket mysigt, och kände att det är himla viktigt med myskvällar och kompisar! 
 
 





 
Och sen hade jag killfika med mina bouys ;) 
Vi var fem stycken och vi är alla i fem olika faser av studerande, jobbsökande och antal jobb vi jobbat. Med Yume i toppen och jag längst ner - jag är ju trots allt yngst!
Varför detta snack om jobbsökande då? Jo, för att under sitt tredje år på universitet, nångång under vintern, så börjar man söka jobb här i Japan. De har ett helt utarbetat system, man går på seminarium på företagen man vill jobba på. Man gör prover och online-testerr och går efterhand vidare till gruppintervjuer som förhoppningsvis leder till enskilda intervjuer och en anställning. Y gjorde detta för snart tre år sen, Moon gjorde det för två år sen och jobbar nu. Marc har just avslutat det året och precis fått en anställning! Ken har precis börjat söka, gå på seminarium och göra tester. Och lilla jag, ja jag kommer behöva att sätta gång i slutet av 2016! Blir ganska nervös bara jag tänker på det...
 


 
Annars har jag bara jobbat på min projekt i skolan eller jobbat på caféet eller som svenska lärare. Lär sen ett halv år tillbaka ut svenska privat, one on one - och det är så himla kul! Alla mina elever är så duktiga!
Kommer inte att få något mer stipendie för universitet så det gäller att spara ihop så mycket pengar det bara går! Och så hoppas att man får csn såklart ;/
 


Vad gjorde ni under januari? Var det nåt fint väder i svealand? :)
 

Kommentera här: