Grattis på kvinnodagen!



Hur mår ni allihopa? Och hur tänker ni fira kvinnodagen? :)
När jag sms:ade Yume och berättade vad det var för dag idag så fick jag ett meddelande tillbaka där det stod: えびが女性として生まれてきてくれてありがとうございます!!Vilket kan översättas något i stil med, Tack så mycket Ebi för att du föddes som tjej! 
 
I Japan är tyvärr inte kvinnodagen något som uppmärksammas särskillt mycket. För att vara ärlig så hörde jag ingen som sa något om det under hela dagen.. :/ Utan istället så möttes jag av mängder av mimosa i blommaffärerna då det tydligen också var Mimosa-dagen, haha lite fun fact för alla oss som inte visste det! ;D
Jag hoppas i alla fall att kvinnodagen och det den står för kan få mer plats i japansk media, och ja - överallt! Mer i framtiden, och jag tänker försöka dra mitt strå till stacken! 
 


 
Haha vet inte om det är det korrekta sättet att grattas på kvinnodagen men, det duger väl? ;) 
 
Jag är just nu mitt uppe i mitt vårlov, det längsta lovet man har under det japanska skolåret. Dock så är det inte mycket vila för mig. Jag jobbar på caféet varje vardag ifrån morgon till kväll och efter det så går min tid åt till att vara svenska lärare! Vet inte om jag har nämnt det förrut på bloggen, men jag jobbar som svenska lärare! :D Via en företag som binder samman folk med en viss kunskap och männsikor som vill lära sig just det man har att erbjuda. I mitt fall är det då svenska! :D Jag har gjort det här i cirka ett år nu och för tillfället har jag fyra elever + en grupp med söta tanter som jag träffar en gång i månaden. 
 
Även ifall det kräver en del tid med att göra läxor och övningar så är det ett jobb som jag tycker är himla kul! Alla mina elever är så duktiga och intresserade, vilket gör det mycket roligare för mig att lära ut! ^o^
 
 
Men jag har inte bara jobbat, jag har lekt med mina kompisar också :D 
Bland annat sovit över hos världens gulligaste Natsuko! Hon gjorde i ordning en födelsedags middag och så prommenerade vi - både kväll och morgon! Natsuko bor en bit utanför Tokyo, söderut och det kändes som att få komma på en liten minisemster ut på lande (även ifall hon blir sur om jag säger så högt ;) ) och då det ligger lite söder ut så blommade redan körsbärsblommorna! :D
 






 
 
1 Mamma!:

skriven

Grattis själv! En dag för sent... Jag och Lena firade med att gå och se en föreställning i modern dans, vilket var fantastiskt!
Sen hoppas jag ju att blommorna slår ut i Tokyo om exakt en vecka!;)

Kram!!!

Kommentera här: