Att buga sig

Säger man Japan, eller pratar om japaner och deras kultur så finns det väl inte en enda person som inte kommer att tänka på det eviga bugandet i Japan. Vart man än går står det människor och bugar och bockar sig. 

Som västerlänning kan det ju alltid kännas en aning udda. Den enda gången man hör om bugning på våra breddgrader är väl om prinsar och prinsessor i någon sagobok.

Men här, på andra sidan jordklotet är det något ytterst vardagligt och en viktig del i det sociala samspelet. Jag bugar mig till exempel när jag möter lärare eller elever ifrån klasserna över mig. När jag går ut och in ur lärarrummet på skolan. När jag tackar folk som inte är kompisar, etc etc… Jag skulle tro att man bugar sig mellan 30-60 gånger en helt vanlig dag. Detta är såklart inget jag räknat på men en helt klart godtaglig gissning!

Denna oräknade beräkningen innefattar alla olika sorters bugningar. För det finns en hel del…

Och nu tänkte jag berätta om de allra vanligaste eller specifika bland alla bugningar!

Tjejbugningen: Hur man bugar ordentligt som tjej! Vänster hand över höger hand. Händerna hålls lite lätt på nedre delen av magen. Håll ryggen rak och buga dig ca 30 grader.

 
 


Killbugningen: Hur man bugar sig ordentligt som kille. Händerna längs sidorna med lätt böjda armar. Håll ryggen rak och buga dig ca 30 grader.

 

Ursäkta sig ifrån sällskapet bugningen (efter en AW eller liknande): Små lätta bugningar som upprepas när man får ögonkontakt med de man lämnar, medans man backar bakåt.


Dogeza: ligga på knä och buga sig ner i marken. Används mest i mangor men i vissa fall i verkligheten också. När man ber om nåd och förlåtelse..

 

90 graders bugningen: Om man jobbar på finare affärer och en kund som just köpt något lämnar affären. Detta sker oftast vid utgången till affären.

Kan också användas när en offentlig person gjort bort sig eller det uppdagas att de gjort något dåligt och/eller förbjudet.

 
1 Mamma!:

skriven

Ha ha! Underbara bugningsbilder!! ;)

Svar: hehe tackar! ;)
Elvira - エビ

2 Anneli :

skriven

Är det den som gjort bort sigm bugar 90 grader?

Svar: haha jaa! :D
Elvira - エビ

3 Sofi :

skriven

Åh, vilket intressant inlägg! Roligt att se bildexempel också.

Svar: va roligt att du tyckte det! :D
Elvira - エビ

Kommentera här: