Mitt textilprojekt Nr. 2 大学のプロジェクト第2

Varning för bildbomb i detta inlägg!!! ;D  
 
 
 
Förra veckan var min sista ''riktiga'' vecka i skolan, nu är det bara några prov och uppsatser kvar innan jag beger mig till Sverige för en hel månad av kul med underbara efterlängatde kompisar och familj!
 
Jag hade slutpresentation för mitt andra och sista textil projekt för den här terminen. Huvud temat var Textile Art och efter det var det fritt fram att tänka och göra precis som man ville, det är verkligen väldigt fritt i mit program! 
 
Jag valde sen efter mycket mycket funderande att göra ett textilkonstverk på temat Ord känns, jap. 言葉が刺さる. I världen idag, med alla sociala medier så finns det så otroligt mycket info och påtryck hela tiden om hur vi (specifikt kvinnor) ska se ut och vara. Detta leder också till att kommentarer man får nästan alltid är relaterade till utseende, possitiva som negativa kommentarer.. Och jag är så trött på det här! I Japan så finns det inte samma medvetenhet om det här bland folk och gör alla till ett större offer. På japansk TV, reklam, bland folk man känner, folk man inte känner, ALLTID så mycket kommentarer om kvinnor, hur det är, bör vara och bete sig. Jag är så himla trött och förbannad på detta! Och speciellt, så blir man faktiskt ledsen av de kommentarer man får! 
 
Så för att uttrycka den smärtan, och påverkan som ord kan ha på oss så gjorde jag en klänning, för en kommantar man fått - den sitter kvar, klistrar sig fast likt smuts på dina kläder...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag valde att göra två motsatta sidor, en med negativa/elaka ord i svart. Men sen också en possitiv sida med bara peppiga ord som INTE har med utseendet att göra! 
 
Jag och Yume åkte till Shibuya en tidig söndagsmorgon och tog bilder!
 
 
 
 
 
 
Den glada sidan hjälpte min kohai Alexs mig med att fota! Har en himla massa grönområde på och runt mitt universitet så hon kom förbi och hjälpte mig en massa för att få till de bilder jag ville ha!
 
 
 
''Du bestämmer inte va som är kvinnligt!!!''
 

Kommentera här: