Baka baka liten kaka

 
Jag har skrivit förut att när jag känner mig stressad och vill koppla av. Men om sanningen ska fram så skulle jag nog helst vilja baka varje dag, oavsett humör: ) 
 
De senaste jag gjort, var min och Ys efterrätt igår. Mont blanc pudding. 
Mont Blanc är en efterrätt isig och är väldigt populärt här i Japan. Över en sockerkaksbotten läggs en klick grädde. Över detta stressad spritlas en söt kastanjekräm, något som får mig att tänka på spagetti. Sedan pudras florsocker så att hela bakelsen ser ut som ett berg det snöat över, där efter namnet: ) 
 
Jag gjorde detta fast istället för en kakbotten gjorde jag en pudding, mjölkfri, och gjorde min kräm av pumpa istället för kastanj! Är väldigt nöjd, då detta är första gången : ) 
 
 
Och i morse kände jag för att äta scones! Så då blev det så! ;) 
 
 
Gluten och vetefria förstås!  
 
Vad är era favorit saker att baka? 
 
 
 
 
1 Susanna Maria J:

skriven

Så mysigt att baka. Jag älskar att baka allt med choklad ;D hihi. Hoppas du får en fin söndag :)

Svar: Choklad! Det ska jag göra nästa gång! Hihi, tack detsamma ^_^
Elvira - エビ

2 Tokyoyo:

skriven

Åh, har inte provat 'Mont Blanc' eftersom jag inte tål. Men detta var ju ett kul tips! Tål du inte heller gluten eller har du bara valt bort det? Tar gärna emot tips på hur du frågar om sånt när du äter ute i Japan. Skulle gärna prova mer, men är jag osäker på innehållet så hoppar jag över (vilket är tråkigt, i och med att det kanske inte är vetemöjl utan rismjöl som används- ibland)

Svar: Jag tål det inte särskilt bra, men ibland äter jag det i alla fall - och få ta konsekvenserna... :P Man kan ju alltid bara fråga väldigt enkelt, om maten innehåller vetemjöl eller inte (こむぎこ は 入っていますか eller こむぎこ で つくられているんですか。 小麦粉 är tecknen för vetemjöl! :)
Elvira - エビ

3 Tokyoyo:

skriven

SV: Tack för svar, har koll på tecknen och hur de uttalas.. bara lite osäker på det här med andra saker som kan innehålla gluten , ex. fullkornsmjöl (andra tecken) m.m. Men senast vi var i Japan tyckte jag i alla fall att mycket på ex. kombinis var utmärkt ifall de innehöll vissa allergener.
Tack!

Kommentera här: