Den tredje och sista dagen - Taiwan

 
 
Det blev torsdag och vår sista dag i Taiwan. Efter att ha vaknat tidigt och upplevt så mycket nytt under en så kort tid så var vi väldigt trötta den sista dagen. För mig var det, som jag tidigare nämnt, första gången jag varit utomlands på flera år! Japan är ju hemma nu så :)
 
De uppfattningar som jag fick av Taiwan och taiwaneser under denna korta resa lyder; de är överlag mycket bättre på engelska än japanerna. De är också duktiga på japanska! Vilket verkligen hjälpte! Som personer är de väldigt lugna men inte lika rädda för utlänningar som i Japan, trots att det finns mycket fler utländska turrister i Japan. 
 
Taipei är en mycket mindre stad än vad jag trodde, och det är inte så jätte mycket höga byggnader. Hela landet är en jätte liten ö, så man har alltid nära till havet :) De älskar brunch och afternoon tea!
 
 
Så det var bland annat va vi gjorde vår sista dag! :D
 
Till maten så beställde jag iste och hade helt glämt bort att jag faktiskt hört att det taiwanesiska istéet skiljer sig ifrån det japanska. Det är väldildigt, väldigt sött!... Men maten var god, om en lite enfärgad ;)
 
 
Vårt hotell låg i Ximen, en väldig central station som blommar upp på kvällarna i shopping och ungdomsliv. Men även under dagen så allt var stilla så låg Ximen geologiskt väldigt bra till men nära till många sevärdheter i Taipei. Bland annat Di Hua distriktet.
 
Taipeis gamla stan (om jag förstod det hela rätt) med massor av fina byggnader och te-affärer som också sålde kinesisk medicin och torkad frukt :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter prommenaden till Di Hua distriktet så prommenerade vi vidare till Zhongshan för aftornoon tea med Yin-Fan på caféet Smith & Hsu! :D 
 
Vi hade sån tur med vädret! Under förmiddagen när vi vandrat omkring var det soligt och varmt, och så fort vi klev in på caféet så började regnet ösa ner. Taiwan är känd för sina plötsliga skurar, men som min klasskompis sa, staden blor vackrare när det regnat. Jag är beredd att hålla med :)
 
 
 Yin-Fan sa något snabbt på kinesiska till servitrisen som nickade, försvann och sen kom tillbaka med en stor bricka i trä. På brickan så stod ett otaliga små glasburkar uppradade. En kollektion av alla de téer vi hade att välja mellan!
 
Vi doftade till oss varsin tesort som vi beställde och ut kom sedan varsin tekanna och ett torn av små mackor, scones och kakor. I flera timmar satt vi och pratade, njöt av téet och framför allt sällskapet :)
 
 
När vi kom ut hade det sluta regna och Bella och jag begav oss tillbaka till Ximen för den sista shoppingen och lite middag.
 
 
 
Och den middagen...Under dagarna som gått hade vi ätit en massa skum mat vi aldrig smakat tidigare, käkat nattmarknads mat och konstiga hotellfrukostar utan några problem.. Men när vi trötta och hungriga bestämde oss för att äta på en Japansk restaurang, så sa min mage stopp. Jag har sen i torsdags kväll framm till idag (6 dagar) så har jag gått så många gånger på toaletten att jag sen länge tappat räkningen.... 
 
 
Sista bilden som togs innan The accident... Men den världskända taiwaneiska drickan Bubble Tea, och guuuud så gott det var! Tusen gånger godare än det i Japan! :D I en blandning av té och juice så hittar man (och suger upp i sitt sugrör) en typ av gelébollar(tapioca, som är gjord av en rotgrönsak!), och i vår version så hade de även i passions frukt och andra små gelé grejer :) Jag ger den 10 av 10!
 
 
 Och så bar det av hem till Tokyo :)