Du ljuva lördag



Jag tror inte att det är någon nyhet vid det här laget att jag gillar gå på caféer. Fika, helt enkelt. I didn´t choose fika, the fika-life choose me, skulle man kunna säga ;) Detta går väl kanske att säga om de flesta svenskar men jag har en extra soft spot för att upptäcka nya platser och framförallt nya cafén. 
Jag gillar att uppleva de olika stämningarna, menyerna, människorna, musiken och området caféet ligger i, det är som ett litet äventyr! 
Sen jag började jobba på caféet i Shinjuku för två år sen så har jag dessutom fått ett djupare förhållande till kaffe, drycken jag avskydde och vägrade ja, faktiskt ända fram till jag började jobba där!
 
Olika bönor, olika ''ihällningstekniker'' och så vidare. Därför var caféet vi besökte igår ett ställe som hade stått på min To Go Café lista väldigt länge, Blue Bottle Coffee. 
 
Blue Bottle Coffee ligger i ett område bara några stationer bort ifrån där vi bor, i Kiyosumishirakwa, men det var verkligen en helt annan feeling i det här området. Väldigt lufnt, mycket träd och grönt, låga hus och villor och en massa tempel och Shintoistiska lärocenter, varför vet jag ej men det var verkligen många på så liten yta.
 
Väl framma vid Blue Bottle var det kö ända ut på gatan. Lokalen liknande ett gammal lager, mycket betong och metallräcken och väldigt högt i tak. Coolt tänker ni kanske, och ja coolt kanske det va men det var något med hela stället som gjorde att jag inte kände mig hemma. Det gick liksom inte att slappna av, platserna var illa utplaserade och borden och stolarna var otympliga och obekväma. Det fanns liksom ingen själ i stället. Kalt och ovälkomnande...



Kaffet var dock gott, starkt och utan den där syrligheten vissa kaffesorter kan ha och som jag inte är något fan av. Yumes våffla var nygräddad, varm och väldit god i all sin enkelhet. Min saffrans och vanilj kaka va saftigare och smakrikare än jag trodde, lagom seg i mitten. 
 
Förståss var det också väldigt kul att de serverades i kaffefilter också! :D
 

Men kändes som sagt inte att jag kunde slappna av och njuta rikitgt. Så efter fikat prommenerade vi till en park i nerheten för lite solljus och höstluft. Det har varit så molnigt i Tokyo den senaste tiden.
 

 



 
 


1 Sara:

skriven

Hej! Hittade din blogg för bara någon timme sen och har sträckläst dina inlägg efter första om amazake. Älskar också Japan och har många japanska vänner där jag bor i London, och har också haft japansk pojkvän tidigare (höll inte, han ville hellre behandla mig som handmaid än en person - alldeles för konservativ och misogyn!) Jag har länge planerat att åka till Japan, och har som många gör övervägt att åka dit för att även studera, men planerna har ändrats genom åren.

Dock blev jag väldigt intresserad när jag läste här att du jobbar på café i Shinjuku! Har inte kommit så långt så att jag vet din japanskanivå eller hur du har studerat, men jag vet att det är extremt svårt att få jobb som gaijin om man inte vill eller kan vara engelskalärare. Och synnerligen om man endast är intermediate i japanska som jag är.

Skulle du kunna berätta lite om att jobba i Japan som svensk? Eller om du gjort det, please do point me in the right direction :D Tack för en lovely jubbly blogg!

Svar: Hej! Gud va glad jag blir att du gillar min blogg! ^^
Och intressant att du funderar på att komma hit till Japan :)
Jag flyttade först hit efter gymnasiet för att plugga japanska. Innan jag åkte hit sökte jag dock ett stipendie som gav en möjligheten att få 3 år gratis utbildning här i Japan. 1 år japanska och 2 år på college inom den inriktning man önskat. Efter att ha varit här i ca 3 månader så fick jag reda på att jag fått stipendiet!

Så sen dess har jag alltså fortsatt vara här i Japan via stipendiet jag får. Har alltså pluggat 1 år japanska + några månader här och där. Skulle vilja påstå att jag kan i princip flytande japanska och har inge större svårigheter med att följa med i undervisningen eller prata med mina japanska lärare och klasskompisar.

Så i första hand så är jag student! I slutet på min japanskautbildnign så fick jag via min skola erbjudandet om att jobba på caféet jag jobbar på fortfarande :) Att det som utlänning/gaijin är svårt att få jobb känns lite som en myt skulle jag vilja säga. Så länge du kan japanska så kan du få jobb här ganska lätt! Då japanerna inte är så bra på engelska så behöver de folk som pratar både japanska och engelska. Självklart finns det jobb som går att få (förutom eng.lärare) utan att kunna japanska, men det underlättar att kunna prata en del iaf :) Har flera kompisar som jobbar som Nannys och förskolelärare på internationella dagis.

De jobb jag har just nu (är svenska lärare och så allt-i-allo på ett café dårå) tycker jag väldigt mycket om. Det är klart att innan min japanska va så bra så var det nervöst att prata med kunderna då jag va rädd för att jag fel osv. men nu är det bara kul! Svenska jobbet är också väldigt kul då man får lära ut svenska till människor som är väldigt intresserade och pluggandan uppe!

Hoppas detta gav svar på dina frågor!

Mvh // Elvira
Elvira - エビ

2 Sara:

skriven

Tack för det mycket utförliga svaret!! Och himla kul att höra att det inte är lika svårt med jobb som jag tidigare trott. Vad awesome att du studerat så kort tid och talar det så väl! Min misstanke om att min japanska måste bli mycket bättre innan jag försöker stämmer nog enligt det du säger också. Det där stipendiet lät riktigt intressant, har du lite mer info om det måhända? Vad kul att ditt intresse bara har fortsatt och att du bor kvar så långt efter studierna! Alla svenskar jag känner och de bloggar jag sett bara försvinner efter ett tag då de antingen tappar intresset eller blir för påverkade av kulturskillnaderna. Mitt intresse är nästan ännu starkare nu, och det är jag tacksam för. Trist att det är en tillfällig period för många, men så kul att se din blogg going strong! :)

Kommentera här: