Silver Week och Kanazawa シルバーウィークと金沢



 
På våren, någon gång i maj så firas Gilden Week här i Japan. Eller tja, firas och firas, det är en massa helgdagar som ligger i rad och gör att om man har tur det året så får man en hel vecka ledigt. Japans helgdagar ligger för du mesta på bestämda datum och inte på bestämda veckodagar som vi har en del i Sverige. 
 
Var plötsligt allt detta prat om Golden Week? Jo, för att på hösten, om man har tid, som har man också en Silver Week-ledighet! Alltså ännu en vecka där en massa rödadagar ligger i rad och kallas för Silver Week! 
Tidigare år så har de rödadagarna legat under en helg och alltså har det inte blivit så mycket ledigt, men i år låg de bra till! 
 
Jag blev medbjuden av Ys föräldrar att följa med på en liten semester under dessa dagar, på en Silver Week trip till Kanazawa! 
 
Vi stannade till på vägen mot Kanazawa för att titta på Japans största damm! En damm? Tänkte jag, men den var riktigt imponerande och låg dessutom mitt bland bergen vilket gjorde hela upplevelsen flera gånger bättre! 
 
 
Selfiesar vid Kurobe dammen ;) 
 




 
I år har det varit extra mycket snack om just Kanzawa. Det är nämligen så att den nya Shinkansen linjen går till just Kanazawa! Det har alltså inte funnits något enkelt sätt att ta sig dit på tills nu! 
 
Ys föräldrar valde dock att resan skulle ske i bil, haha. Så i slutändan så har vi inte åkt tåg utan bilat till Kanazawa men på det viset stannat och se roliga grejer på vägen :) 
 
 
Som att se den japanska trädgården Kenroku En :) 








 


 
I och runt parken så var det inte bara fullt av turrister utan vackra vilda djur! 
Jag försökte vara snabb och fota så många som möjligt :)
 
 
 
Jag hade sett på TV att det i Kanazawa fanns en liten dam som gjorde något kallat Peel Art. Hon gör alltså konst av fruktskal. Framförallt verkar hon göra små ljuslyktor av grapefruktskal! 
De små lyktorna var så väldigt fina och när jag hörde att hon även hade Workshops i sin ateljé så tänkte jag att jag bara MÅSTE åka dit! Dock var det stängt och ingen som svarade i telefonen så vi fick ge upp i slutändan... 
 
Men bara utsidan var värd att se! :D
 


 
Den nya Kanazawa stationen har blivit utnämnd till den snyggaste i hela Japan, med sin trä-ingång/port inspirerad av en typ av japansk trumma!
 
 
 

Vi avslutade dagen med en vacker himmel vid havet och...



 
...god mat i havets tecken ;)


 

Kommentera här: