Uni vs. College




Nu är jag inne på min tredje månad på universitetsutbildning och har under tiden som gått lagt märke till vissa skillnader mellan mitt nuvarande universitet och det college/högskola(専門学校) där jag gick i två år. 

Och nu tänkte jag lite enkelt beskriva de skillnader för er! Om det skulle vara någon som är sugen på att testa att gå en "vanlig" utbildning i Japan, alltså inte bara japanska studier :) 

Senmongakko - som den tvååriga högskolan kallas på japanska, är oftast en mycket mindre skola än ett universitet, antal elever är självklart också mycket färre. Förutom det så är ju en annan obvious skillnad att senmongakko är två år och en japansk universitetsutbildning oftast är 4 år. Detta leder till två till stora skillnader. Att de som går på senmongakko ofta är något mindre motiverade till att plugga. Detta är självklart min alldeles egna åsikt, men efter att ha pratat med andra som har gjort samma resa studiemässigt, som mig själv så håller dom med. Det är oftast mycket enklare att komma in på senmongakkos och efter två år är man klar. För den som vill ha mer än bara en gymnasieutbildning men som inte orkar med en 4 årig utbildning. Självklart finns det undantag, de som går utbildningar som faktiskt bara finns på senmongakko, tillexempel frisör och nagelstylist. Och självklart finns det dom går på universitet men som är omotiverade! Jag pratar bara rent generellt! :) 

En till skillnad är att på universitet är allt väldigt fritt! Man går en specifik utbildning (i Japan kan man ej ta enskilda kurser utan måste gå i ett specifikt program) men man kan oftast välja sina kurser väldigt fritt! I just mitt program så väljer jag hälften av mina kurser helt fritt,jag har vissa riktlinjer för vad för kategorier jag bör ta men det är väldigt fritt inom det! Och andra hälften av mitt program är helt dedikerat till textil! 

På senmongakko är dock ALLA kurser bestämda, det går inte att välja till eller bort en enda en. Vilket va anledningen till att jag va tvungen att plugga engelska på lågstadie nivå i ett år (japanerna i min klass nivå) i ett år, innan lärarna gav med sig och erkände hur idiotiskt det va... 

Men frihet under ansvar, som min mamma brukade säga till mig när jag va liten. Om man inte klarar av att ha det väldigt fritt, och ta mycket ansvar över vilka kurser man bör ta, planera sitt schema och ta reda på allt som behövs för varje kurs så kan man lätt få andnöd av all stress! 


Min slutsats är dock att jag föredrar universitetet! Visst är det säkert olika ifrån år till år, skola till skola, men på det stora hela så känns folk mycket mer motiverade och strävar på ett mål och en dröm! Vilket har en väldigt god inverkar på en själv också :) På grund av att det är lite svårare att komma in på konst universitet än college/senmongakko i Japan så är folk också lite äldre och oftast mer mogna ;) 

Så tycker i alla fall jag utifrån mina erfarenheter! :) 


Peace! ✌️
1 Tokyoyo:

skriven

Bra inlägg! Men hur är det nu? Har du börjat år 1 på en 4-årig utbildning eller är det en "påbyggnad" på det du redan läst?

Svar: Jag har hoppat på en 4-årig utbildning och går nu som 3e års elev! :)
Elvira - エビ

2 Ellet:

skriven

intressant! Kul läsning.

Kommentera här: