Mamma gästbloggar del 2



Måndag 21 mars (kronologin på bloggen blir lite hoppig nu när jag bidrar...)

Tiden går så snabbt! Idag har det varit en röd dag här, så E har varit ledig från sitt ”arbaitu” (=deltidsjobb) och vi har varit på en dagstur till ett onsenområde söder om Tokyo. Underbart!

Man tar en promenad, badar onsen och äter nåt gott och shoppar kakor. Sen är dagen slut och det är dags att åka hem.

Igår var vi alla tre på Tokyos MOMA. Dit har jag velat gå länge men det har inte blivit av så jag var mycket nöjd med att vi äntligen kom iväg. Vi såg den fasta utställningen med japansk konst som löper från tidigt 1900-tal fram till idag. Och hann dessutom med en textilutställning som var vacker och inspirerande på många sätt.

 

I lördagskväll gick vi, som E redan skrivit om, på bio och såg The Danish Girl. Mitt första biobesök i Tokyo! Och ha ha, jag var lite skeptisk till att vi skulle se filmen mitt i smeten på en av Tokyos största och nyaste biografer...  gillar inte våra Stockholmsvarianter på såna där biopalats... Men jag glömde att jag var i Japan. Folk är tysta, diskreta och stillsamma. Här precis som överallt annars. Vilket gjorde hela upplevelsen mycket behaglig. Dessutom var det mörkt (och tyst) under hela eftertexten, skönt och lugnande för alla känslor som kommit upp. Folk satt kvar på sina platser i lugn och ro tills belysningen till slut tändes.

 

Torsdag 24 mars

Ikväll har vi varit och simmat! Vilket är en annan ”har-jag-aldrig-gjort-i-Tokyo-grej”. Simhallen var en av Tokyos största. 50 metersbanor för olika simhastigheter, en badvakt i ett högt vakttorn, och efteråt istället för bastu; såklart ett varmt bad. Man måste ha badmössa på sig i japanska simhallar och som tur var hade E två stycken;)

Jag tycker det är nice att göra vanliga saker när jag är här. Laga mat till exempel, är roligare när man får handla i en affär med konstiga grejer först. Så därför bestämde jag mig för att klippa håret under mitt besök. Och det var verkligen en upplevelse! Vi gick till Es kompisfrisör och först tvättade han mitt hår i minst tjugo minuter inklusive huvud- och nackmassage. Jag hade en duk över ansiktet för att inte något vatten skulle stänka upp och förstöra min fantastiska sminkning (!!) eller om det var för att jag skulle uppleva lite mer privacy under proceduren, det vet jag inte. Sen tillbaka i stolen frågade han om jag ville ha lite mer massage! Eh.., ja tack! Och så fick jag nack- och ryggbehandling. Sen klippte han mig. Noga och länge. Och fönade. Länge. Helt fantastiskt alltsammans!

Dagarna har dessutom fyllts med fler intressanta utställningar, fler besök i parker (!) och så lek med råttorna! Jag har gått en massa mil (känns det som!) ätit en massa god mat, softat hemma i lägenheten, besökt ett fantastiskt litet tryckeri för att hämta ut min japanska kompis visitkort. Gjort lite yoga på morgnarna med E och ja, jag har haft det lika bra denna gång som alla gånger tidigare!

 

Så det här får vara over and out från Ebi-mama!

Må gott!



 
 
 
 


Kommentera här: