Mamma gästbloggar del 1!




Torsdag 17 mars

Jag börjar faktiskt bli en van Japanresenär nu. Det här är min femte gång. Och jag har provat på rätt många årstider. I år är jag här nästan samma tid som jag var den allra första gången, som också var Elviras allra första gång.

Då var vi ett stort gäng på åtta personer som reste och levde tillsammans i nästan tre veckor. Vad jag minns, bland mycket annat, var att det var väldigt kallt! Mest förmodligen pga felaktigt val av kläder, men också pga det faktum som jag blivit varse vid andra utomlandsvistelser i sk varma länder; det finns ingen centralvärme i husen! Dvs det är ofta hemskt kallt inomhus. Och vill man få det varmare så måste man bekosta det själv, på ett mer direkt sätt än vad vi gör hemma i Svedala.



En lång inledning på berättelsen om att jag även denna gång har frusit! Sorry E!

Ja, inomhus alltså. Utomhus har det ju varit vår, och idag typ sommar! Det blir en sån dramatisk temperaturförändring här. Ena dagen har man strumpbyxor under jeansen, nästa dag får man klädpanik och vill gå barbent! Jag startade torsdagen räddhågset, trots goda prognoser, men tog med min ryggsäck för att utifall kunna lägga kläder där om... Den var proppfull på vägen hem;)

Nog om vädret, även om det är ett av mina absoluta favoritämnen!

Jag gillar parker och har besökt ganska många av Tokyos parker och nu återbesöker jag dem. Jag återbesöker dem eftersom det ju självklart är en annan växtlighet och blomning nu i mars än t ex i juni eller oktober. Nu är det dagarna innan dagen för den första officiella hanamin, dvs den första beräknade körsbärsblomsskådningen. Själv har jag inventerat några av de lokala bestånden och gissar på en till en och en halv vecka kvar innan full blomning.

I väntan på sakuran så blommar kamelian, och (här inväntar jag svar från syster Anneli om vilka de är) gula buskar och träd och blå blommor. Och så magnolian;)

Parkerna är bra på många sätt, det har jag skrivit om vid tidigare gästinlägg. För mig, förutom blomsterprakten, så en plats för vila från storstadens hets. Man kan ta en tupplur också! Hemma vet jag inte om jag skulle palla att sova själv i en park, men här känner jag mig fullkomligt trygg. Och inte så himla konstig heller. Det är rätt mycket folk som sover i parkerna;)




 

1 Ellet:

skriven

Vad fin du är i det nyklippta håret!

Kommentera här: